reklama

Káže Ježiš milovať alebo nenávidieť? Chyba v mojej Biblii

Biblia je najúžasnejšia kniha na svete. Pri jej štúdiu ide najmä o jej duchovné posolstvo do dnešnej doby. V 2. liste Korintským 3:6 je napísané, že „litera zabíja a duch oživuje“. Ak si ju teda čítame len ako príbeh, ktorý sa stal kedysi dávno, nemali by sme ostať na literárnej úrovni. Je tu úroveň ducha príbehu, keď sa v ňom vidíme my a hľadáme aplikáciu do nášho živita.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Biblia je najúžasnejšia kniha na svete. Pri jej štúdiu ide najmä o jej duchovné posolstvo do dnešnej doby. V 2. liste Korintským 3:6 je napísané, že „litera zabíja a duch oživuje“. Ak si ju teda čítame len ako príbeh, ktorý sa stal kedysi dávno, nemali by sme ostať na literárnej úrovni. Je tu úroveň ducha príbehu, keď sa v ňom vidíme my a hľadáme aplikáciu do nášho života.  

Niekedy sa nám verše z Biblie môžu zdať ako protichodné a to môže odradiť od ďalšieho štúdia. Biblia však interpretuje sama seba a je v tom dokonalá. Vo svojich zamysleniach sa chcem venovať vybranými biblickými textami, aby im mohli porozumieť všetci. Mimochodom Slováci, tí by už podľa svojho pôvodu mali Slovo Božie poznať veľmi dobre a toto Slovo by mali dať i do praxe. Takto sa to Slovo môže stať telom i v našom živote a môžeme sa tak priblížiť dokonalej Božej láske vyjavenej v Kristovi Ježišovi.  

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dnes ma pri štúdiu pasáže z Evanjelia podľa Lukáša 14:25-33 prekvapila chyba v mojej Biblii. Zvyčajne používam Evanjelický preklad ECAV z vydavateľstva Tranoscius z roku 1999 a tam sa v Evanjeliu podľa Jána 14:26 píše:  

„Kto prichádza ku mne a má v nenávisti otca i matku i ženu i deti i bratov i sestry, áno, i vlastnú dušu, nemôže mi byť učeníkom.“ Tento verš je na prvý pohľad v poriadku, ale to by Ježis nehovoril o podmienkach učeníctva, pravda znie až trochu nehumanistiky.  

Porovnal som Roháčkov preklad: „Ak ide niekto ku mne a nemá v nenávisti svojho otca i matere, ženy i detí, bratov i sestier, ba ešte len aj svojej vlastnej duše, nemôže byť mojim učeníkom.“ Slovenská biblická spoločnosť 2005, Prof. Jozef Roháček  

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A potom ešte aj preklad Spolku sv. Vojtecha: „Ak niekto prichádza ku mne a nemá v nenávisti  svojho otca, matku, ženu, deti, bratov, sestry, ba aj svoj život, nemôže byť učeníkom.“  SSV 2003, Prof. Jozef Heriban, SDB  

Na dôvažok sa potvrdila téza o škriatkovi v evanjelickom preklade aj porovnaním anglického i českého prekladu. O čom tu Ježiš hovorí?  

Prikázanie, ktoré dal Boh Mojžišovi hovorí, že máme ctiť otca i matku. Ježiš však prináša evanjelium bezpodmienečnej lásky. Nemáme milovať iba svoju pokrvnú rodinu. Koľko problémov dnešného sveta vyplýva z rodinkárstva a protekcií? Pokrvné vzťahy vytvorili falošný obraz lásky, kde sa staráme len o seba a svojich najbližších. Učeníci Ježiša sú iní. Ježiš povedal: „Kto miluje otca alebo matku väčšmi ako mňa, nie je ma hoden a kto miluje syna alebo dcéru väčšmi ako mňa, nie je ma hoden.“ Mt 10:37 a na inom mieste hovorí: „Kto je moja matka? A kto sú moji bratia?“ Mt 12:48.  

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Toto však neznamená, že Ježiš nemiloval svoju matku. Naopak. Uvedomujúc si však svoje poslanie chcel otvoriť väčší svet a rozšíriť obmedzený kruh lásky. Na kríži zveruje svoju matku najobľúbenejšiemu učeníkovi Jánovi. To hovorí za všetko.  

Máme teda milovať alebo mať v nenávisti rodinných príslušníkov? Samozrejme milovať, ale nemôžeme ostať pri tom. Ak nás osloví Pán, nemôže nás na ceste k Nemu zastaviť ani rodina. Akokoľvek sa to zdá byť čudné, Ježiš prišiel napraviť vzťahy medzi ľuďmi a Nebeskym Otcom ako aj medzi ľuďmi samotnými. On je tá cesta, pravda a život. Táto cesta je však úzka. Je to paradoxná cesta, kedy vo svete, kde navonok akoby vládli peniaze, sláva a špinavá láska, kresťan opúšťa svoj starý život, aby mohol nájsť nové nebo a novú zem. Vydáš sa na ňu?  

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V mojej Biblii je teda chyba, ešte že Božie Slovo je bezchybné. Chyba nastala v tlači. Horšie by bolo ak by nastala v našom živote. 

Rastislav Čižmár

Rastislav Čižmár

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som kresťan a verím v duchovné zjednotenie kresťanov a vzkriesenie slovenského národa na základe znovuobjavenia biblickej pravdy a obnovenie identity v láske a pravde Ježiša. Vyštudoval som matematické gymnázium, ekonómiu v Košiciach, žurnalistiku v San Francisku a biblickú školu v Soule. Hrával som súťažne šachy, rapoval som v kapele, vyrábal rozhlasové reklamy, moderoval predreferendové happeningy pred vstupom SR do EU... Teraz poväčšine užívam život. Pôsobím v Prahe. Zoznam autorových rubrík:  VieraZázraky okolo mňaJednota kresťanovMédiáSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu